Mina bästa verktyg för att bryta negativa tankemönster

Hej Gullisar! <3 Dags för lite deeptalk igen här på bloggen :) Jag får ofta ingivelser och känslor av att vilja dela med mig av insikter och sätt att förhålla sig till den värld vi lever i till andra. Känns så himla dumt att hålla det för mig själv in case det faktiskt kan hjälpa någon där ute. Jag känner att jag har lite dålig koll på er mina läsare och tycker det vore fantastiskt kul om ni skulle vilja kommentera några rader om er själva och kanske varför ni läser min blogg :) Skulle göra mig galet taggad på att posta mer inlägg och oftare!
 
Nu till temat på inlägget :)

Att fastna i ältande och negativa och utmattande tankesätt kan bli som en ständig plåga om en väljer att se sig själv som ett offer inför hjärnans alla tricks och illusioner. Tro mig jag halkar dit titt som tätt. Skillnaden nu jämfört med förut är att jag har fått kunskap och verktyg för hur jag ska hantera det på bästa sätt när jag känner att det sköljer över mig.

Jag tänker berätta för er hur jag tidigare hanterade min ångest och mitt ältande. Kanske känner någon igen sig? Drabbas inte av panik eller tänk i termer av rätt och fel. The truth is vi gör alltid vårt bästa utifrån de förutsättningar vi har och oftast utifrån kortsiktiga känslor av lättnad, så fungerar vi människor. Men anstränger vi oss för mycket för att så snabbt som möjligt bli av med obehagliga känslor och tankar så kan vi hamna i en negativ spiral där bara mer ångest och oro knackar på. Hjärnan är nämligen expert på att hitta något nytt att plåga oss med eftersom den kommer ihåg hur skönt det var när vi kortsiktigt gjorde oss av med jobbiga känslor. Att kortsiktigt göra sig av med jobbiga känslor kan innefatta en mängd olika saker för olika människor. Tillexempel kan det röra sig om att ta till droger eller alkohol, att svälta sig själv, att hetsäta, självskadebetende, söka lyckan utanför sig själv, dvs. shopping för att få känslor av lycka, inleda relationer med människor för att en tror att lyckan sitter i "The one" etc. 

Det jag tog till för att kortsiktigt bli av med olika känslor och tankar var ett ständigt kontrollerande av att duga, göra exakt rätt i olika situationer, vara en "perfekt" människa etc. Jag ansträngde mig så hårt för att anpassa mig till den snäva mall som jag själv uppfunnit i mitt huvud. Och det värsta av allt var att den blev snävare och snävare ju mer jag kontrollerade och bad andra att bekräfta mitt värde. Jag tog sakta men säkert död på min självkänsla. Jag levde i konstant rädsla med ångestpåslag. 

Vändningen kom när jag fick en möjlighet och ett erbjudande om att ändra mitt beteende och med hjälp av psykolog bemöta mina skrämmande känslor på ett annat sätt. 

Istället för att direkt reagera med det som jag var van vid alltså att kontrollera om jag enligt min norm gjort något "fel" skulle jag nu istället möta obehaget, stå ut med obehaget och acceptera känslorna och tankarna. Till en början var det olidligt, smärtsamt och vacklande. Men jag stod fast vid att jag var värd att leva i lycka, frid och harmoni och sen var jag nog också rätt förbannad och trött på att behöva må så dåligt. Det hjälpte mig också att klara av att möta känslorna, stå ut med dem istället för att fly.

Succesivt började min snäva värld jag skapat att ge efter lite gran, jag fick känna att ångest alltid minskar om man sitter med den, andas, välkommnar den och till och med självmant säger till den "hit me with your best shot" typ skräm mig mer utan att ta till kortsiktiga lösningar. Tillslut kommer hjärnan och kroppen förstå att du är kapabel att sitta med obehagliga känslor och då lättar det. Tro mig detta är inget som händer på en gång det krävs ett hårt arbete och tålamod. tyvärr finns inga quick fix när det gäller att förändra destruktiva vanor. Men DET GÅR! och måste få ta tid.

Här kommer några olika metoder för att våga stå ut med obehagliga känslor och ångest.

1. Fråga dig själv, hjälper ditt sätt att hantera jobbiga känslor på ett långsiktigt eller kortsiktigt sätt?. Om svaret blir kortsiktigt behöver du ändra ditt betende för att kunna bli fri det som plågar dig. Påverkar det större delen av ditt liv? Sök hjälp av kurator eller psykolog för din egen skull, för att du är värd att må bra och för att vissa saker fixar man helt enkelt inte utan proffessionell hjälp. Det är ingen skam i det. Om någon tycker det, är det mest synd om den människan som inte förstår bättre.

2. Tricket för att bli av med ångest är att välkomna den och bli bekväm med den. Desto mer du försöker bli av med den eller förneka den, desto hårdare slår den tillbaka. Öva och träna medveten närvaro och mindfullness.

3. Läs böcker och skaffa kunskap om ångestsjukdommar och se om du känner igen dig i det som beskrivs. Att få kunskap om det som plågar en hjälper dig att förstå dig själv bättre och ha mer överseende med hur du fungerar.

4. Avsätt tid varje dag för att jobba med din personliga utveckling. En övning som du kan göra är att lägga dig ner och fokusera på hur du andas. Försök släppa all spänning i kroppen på utandning. Sen låter du känslorna komma till dig, tänk i huvudet att det är okej, de får komma medans du andas in och ut genom dem. Lev dig in i situationen eller scenariot som din hjärna konstruerat och stanna kvar i obehaget och andas utan att ge upp, eller börja älta. Gör detta tills ångesten har minskat till minst hälften. Du ska känna att du inte längre blir lika skrämd av att tänka på det. Och ÖVA, ÖVA Öva!<3

5. Belöna dig när du lyckats att "vinna" över ångesten. Gör något kul, unna dig nått härligt :) Du är grym som gör detta för dig själv!

Hoppas verkligen att kunna bidra med kunskap till någon där ute och visa att hopp finns, för alla oavsätt hur nära botten man är.

Om någon har några synpunkter på inlägget eller vill dela med er av tankar så får ni jätte gärna maila mig på stina.almer@gmail.com utifall att kommentera här känns för jobbigt eller privat.

Jag önskar av hela mitt hjärta att alla människor får leva i kärlek och harmoni!
Stor kram från mig :)
 
 
Anonym

Så bra du beskriver Stina 👍❤😘

Svar: tack, det värmer att du tycker det :)
None None

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress

Veckans like